Gerucht: EV bedrijf Polestar naar de beurs via een SPAC?

Polestar Media Press

Afgelopen vrijdag kwam het nieuws via Bloomberg dat Polestar in gesprek zou zijn om via een SPAC merger met Gores Guggenheim Inc (ticker GGPI) naar de beurs te komen. Het van oorsprong Zweeds bedrijf is in Europa redelijk bekend als een voorloper op gebied van elektrische voertuigen, met inmiddels twee modellen op de markt: de Polestar 1 en 2. Het derde model is in aantocht.

Het gerucht lijkt niet helemaal uit de lucht gegrepen. Het is altijd interessant om te bekijken hoe het bedrijf reageert in tijden dat dit ‘nieuws’ lekt. Zo valt op dat het Youtube kanaal van Polestar de afgelopen week bijzonder actief is, met zeven nieuwe – vooral concept gedreven – video’s die mij laten denken aan Lucid Motors. Er lijkt muziek te zitten in het gerucht.

Dergelijke geruchten bieden altijd een mooie kans om vroegtijdig in te stappen, als je het risico wilt nemen dat het gerucht onterecht is. De afgelopen beursdag is gesloten met een koers van $10.30. Omdat het een SPAC betreft, geldt er een bodem, wat in dit geval een NAV is van $10. Met andere woorden, weinig downside en een mogelijk forse upside potentie als de berichten lijken te kloppen. Daarom een snelle eerste blik op Polestar.

Wat weten we van Polestar?

Het klinkt als een aantrekkelijk aandeel om in te investeren, maar het is wel wéér een EV bedrijf die naar de beurs komt. Ze komen hiermee in gezelschap van onder meer Tesla, Lucid Motors, Nio, mogelijk later dit jaar Rivian, de legacy automakers zoals Volkswagen en Volvo, en een heleboel kleinere start-ups.

Uiteraard is het wachten op de volledige investor presentation, waarin mee duidelijk wordt over de ambities en verwachtingen, maar het kan geen kwaad om stiekem alvast vooruit te kijken. Mocht het gerucht inderdaad werkelijkheid worden, dan zijn er alvast drie punten om rekening mee te houden.

Ze maken omzet en hebben auto’s op de weg

In tegenstelling tot veel EV bedrijven, draait Polestar al serieuze omzet. Met ruim $640 miljoen dollar omzet in 2020 en de bewijsvoering dat zij hun auto’s ook daadwerkelijk massaal op de markt krijgen, hebben zij al één grote horde overwonnen. Hiermee hebben ze aangetoond dat er interesse is voor hun modellen, dat ze hun verkoopkanalen op orde hebben.

Bijkomend voordeel is dat Polestar al een vrij bekend merk is op de Europese markt, iets wat bijvoorbeeld een Lucid Motors nog niet heeft. Andersom: Polestar is vrij onbekend op de Amerikaanse markt, waar Lucid veel sterker gepositioneerd is.

Een Zweeds bedrijf, of toch meer Chinees..?

Polestar is van oorsprong een Zweeds bedrijf, maar inmiddels zou je het eerder een Chinees bedrijf mogen noemen. Het is in handen van de Geely Group, die onder meer ook Volvo en Lynk & Co bezitten. Ook wordt de productie gedaan in China, waarbij de aankomende Polestar 3 in zowel de Verenigde Staten als in China wordt geproduceerd. Om Polestar een Zweeds of Europees bedrijf te noemen, is een tikkeltje optimistisch.

Je zou dit ook als een voordeel kunnen beschouwen. Door de banden met Geely, is de kans groter dat Polestar ook een voet aan de grond krijgt in China, waar Nio ruim baan krijgt om de grootste EV speler te worden in de nabije toekomst. Met daarnaast ook productie in Amerika, geeft dit Polestar wereldwijde dekking. Geen overbodige luxe.

Pittige waardering van $25 miljard dollar

De verwachte waardering is $25 miljard dollar. Dit is 39x de omzet van afgelopen jaar. Hiermee ligt het qua waardering in de buurt van Lucid Motors, die momenteel op circa $30 miljard wordt gewaardeerd. Het is een gegeven dat EV bedrijven op dit moment hoog gewaardeerd worden. Dat is een combinatie van een macrotrends – iedereen ziet dat EV’s de toekomst zijn – en enthousiasme bij beleggers.

Er zijn genoeg punten te benoemen waarop deze bedrijven van elkaar verschillen, en wat de toekomstperspectief van beiden is. Het belangrijkste bullish argument voor Polestar blijft het eerste punt in dit overzicht: zij hebben al auto’s op de weg rijden en draaien een serieuze omzet.

Wat wordt mijn strategie met Polestar?

Mocht het gerucht werkelijkheid worden en Polestar inderdaad naar de beurs komen, dan zal ik uiteraard verder onderzoek moeten doen naar dit bedrijf voordat ik een oordeel kan vellen.

Tot die tijd kan het aandeel GGPI wel een interessant speculatieve trade zijn voor de korte termijn. De afgelopen beursdag is geëindigd met een koers van $10,30, rond de NAV van $10 dus slechts een minimale downside. Als het gerucht waarheid wordt én de werkelijke waardering ligt lager dan de huidige verwachting, dan zou het aandeel omhoog kunnen schieten.

Ik verwacht geen Lucid Motors / CCIV-achtige perikelen, maar een 50% stijging op korte termijn kan tot de mogelijkheden behoren. Met downside van ~3%, is dat een leuke trade. Maar voor een lange termijn investering kan ik het momenteel niet beoordelen, en zal het moeten opboksen tegen een groot aantal EV start-ups. Ze moeten het wel héél interessant maken voor mij om Polestar aandelen te kopen naast mijn twee grootste EV overtuigingen, Canoo en Lucid Motors.

Vind je dit leuke content? Deel het met anderen.