Gouden Aandeel: Pinterest

pinterest gouden aandeel

In de serie ‘Gouden Aandeel’ werpen we een blik op de bedrijven die op mijn wishlist staan. Dit zijn mijn favoriete bedrijven waar ik een rotsvast vertrouwen in heb voor de lange termijn. Speciaal voor de Mister Don lezers heb ik een analyse gedaan van: Pinterest (PINS)

// Update maart 2021

Onderstaande analyse is uitgevoerd in begin 2020. Het gros van de punten is nog steeds relevant, maar in begin 2021 heb ik een nieuwe uitgebreide analyse gemaakt over Pinterest. Deze kan je beluisteren in de Mister Don – Podcast over Investeren aflevering #9 en met korte toelichting in dit artikel!

Wat is Pinterest?

Pinterest is één van de grootste social media platforms ter wereld. Het platform staat bekend om de inspirerende, visuele content. Op Pinterest kan je een eigen ‘board’ aanmaken, waarin je een moodboard voor jezelf kan creëren met de mooiste foto’s. Denk hierbij aan een moodboard met de mooiste interieur foto’s of recepten. Hiermee heeft het een unieke positie ten opzichte van social giganten zoals Facebook en Twitter, die zich richten op .

Ondanks dat dit platform al ruim 10 jaar bestaat, leven ze in de schaduw van de andere social platforms. Dit lijkt een geaccepteerde situatie vanuit het management, die kiezen voor een ‘eerst bewijzen, dan praten’-mentaliteit. Slow and steady wins the race. De marketing efforts zijn voornamelijk gericht op Amerika. Dit is duidelijk zichtbaar in de demografische cijfers.

Statista cijfers over demografie pinterest
Cijfers van Statista.com

Als we een verdiepende blik werpen op de demografie van Pinterest, blijkt direct waarom ik Pinterest kansrijk acht als belegger. Ruim 50% van de millennials in Amerika maakt maandelijks gebruik van Pinterest! Dat is vijf keer zo hoog als Facebook. Aanvullend blijken huishoudens met hoog inkomen 2x zo waarschijnlijk te zijn dat zij gebruik maken van Pinterest. Deze combinatie maakt het Pinterest publiek een interessante demografie voor adverteerders.

Is het bedrijf financieel gezond?

Pinterest is volledig schuldenvrij. Hun assets zijn vijfmaal zo waardevol als hun liabilities. Ook heeft het bedrijf ruim $1.3 miljard cash achter de hand om de corona crisis door te komen.

assets en liabilities van pinterest
Bron: Simplywall.st

Hierdoor is het niet problematisch dat Pinterest verliesgevend is. Dat is namelijk wel een kritisch punt vanuit beleggers. Pinterest heeft in Q1 2020 een verlies geleden van $141 miljoen. Dat is een stijging van 241% ten opzichte van Q1 2019, terwijl de totale omzet ‘slechts’ met 35% is gestegen. Ouch…

pinterest omzet cijfers q1
Pinterest Earnings Q1 Results (bron)

De Altman Z-score wordt door beleggers gebruikt om te bepalen hoe risicovol een belegging is. Hoe hoger de score (>3 = veilig), des te hoger is de financiële stabiliteit van het bedrijf. Op dit gebied scoort Pinterest uitstekend, met een score van 16.74. Hiermee blaast Pinterest hun concurrentie omver. Een fijne constatering dat jouw investering relatief veilig staat.

altman z-score pinterest
Bron: gurufocus.com

Ondanks dat Pinterest geen winstgevend bedrijf is, zijn hun financiële resultaten prima. Dit is een groeibedrijf in een financieel stabiele situatie. Dat is vrij uitzonderlijk.

Zit er goed management?

De CEO van Pinterest is Ben Silbermann. Hij is de co-founder en heeft met 6.9% van de aandelen een redelijke positie in het bedrijf. Het management van Pinterest wordt positief beoordeeld op Glassdoor. Uit de reviews van (ex-)werknemers heeft 88% een goede waardering over voor  Silbermann. Dit is één van de belangrijke indicatoren voor een belegger. Een uitstekend management maakt het verschil tussen een matig rendement en een goed rendement.

glassdoor waardering voor pinterest
Bron: Glassdoor.nl

Eén van de kritische punten vanuit beleggers richting management, is het gebrek aan een commerciële gedachtegang. Silbermann heeft meermaals aangegeven dat de gebruikerservaring de hoogste prioriteit heeft. De aantekening dient gemaakt te worden dat Pinterest pas sinds april 2019 op de beurs genoteerd staat. Ik kan mij voorstellen dat dit een nieuwe situatie is voor het management. Desalniettemin kan ik mij voorstellen dat winstgevend worden hoger op de agenda zal staan dan pre-beurs notering.

Is er groeipotentie?

De groeipotentie van Pinterest is enorm. Op dit moment ligt de focus voornamelijk op de Amerikaanse markt. Terwijl het aantal gebruikers buiten Amerika het meeste stijgt, wordt 87.1% van de omzet gehaald in de Amerikaanse markt. De belangrijkste reden hiervoor is dat Pinterest buiten Amerika beperkte mogelijkheden biedt om te adverteren. Pas eind 2019 – bijna tien jaar na lancering – is het mogelijk op kleine schaal te adverteren in Europa. Zodra hun advertising model wereldwijd gelanceerd wordt, is het een kwestie van tijd voordat Pinterest zwarte cijfers schrijft.

ad revenue cijfers van pinterest
Bron: eMarketer.com

Het platform laat ieder jaar een forse groei aan nieuwe gebruikers zien. In Q1 2020 is het aantal actieve gebruikers gestegen naar 367 miljoen; een stijging van 26%. Voor een platform met zo’n groot aantal gebruikers en jarenlange legacy is de groei indrukwekkend.

In mei 2020 heeft Pinterest een partnership aangekondigd met Shopify. Dit e-commerce bedrijf maakt het mogelijk om eenvoudig een webshop op te zetten, voor zowel hobbyisten als voor multinationale ketens. Zij worden gezien als de grootste innovator binnen dit domein. Deze samenwerking is een enorme kans voor Pinterest om hun platform verder te monetizen. Bij 48% van de Pinterest bezoekers is ‘kopen van spullen’ één van de belangrijkste redenen om het platform te bezoeken. Als Pinterest met Shopify een stevig affiliate programma kan opbouwen, dan zal het zeker bijdragen aan verdere omzetgroei.

shopify en pinterest samenwerking
Bron: Pinterest press release

Concluderend heeft Pinterest een breed scala aan kansen om winstgevend te worden. Er is nog steeds een duidelijke groei zichtbaar. Het is wachten op het moment dat het management winstgevendheid belangrijk gaat vinden. Dan kan het snel gaan.

Let’s talk money!

Tijd voor het mooiste onderdeel van deze analyse. We mogen speculeren over de prijs!

Pinterest is een aandeel voor de ‘groei’ categorie. Er wordt geen dividend uitgekeerd. De exacte waarde van het aandeel dient nog door de markt bepaald te worden. Doordat Pinterest pas een jaar beursgenoteerd is en verliesgevend is, durf ik dit geen value aandeel te noemen. Daar staat wel tegenover dat Pinterest forse stappen kan zetten qua aandeelprijs.

Dat brengt ons bij de volgende buy target en verwachting:

prijsverwachting pinterest door mister don

Op basis van mijn analyses, heb ik mijn buy target ingesteld op $15,-. Dit is hoger dan een maand geleden, voor aankondiging van de Shopify samenwerking.  Mijn inschatting is dat deze aankoopprijs weinig ruimte heeft om verder te zakken, terwijl de upside aanzienlijk hoger is. De all-time low is $10,92. Ik verwacht niet dat die prijs opnieuw aangetikt gaat worden, waardoor ik $15,- beschouw als interessant buy target.

Ik verwacht een redelijke stijging van de aandeelwaarde binnen 12 maanden. Dit is gebaseerd op de omzet potentie, gecombineerd met de fors groeiend aantal gebruikers. Door de corona crisis zal de omzet waarschijnlijk matig blijven in dit jaar. Hierdoor verwacht ik een prima rendement in de komende 12 maanden, maar de ware beloning volgt na bereiken van winstgevendheid. De samenwerking met Shopify is een stap in die richting.

Al met al is Pinterest een ontzettend interessant bedrijf om te volgen. Er ligt een aanzienlijk groei in het vooruitzicht. De financiële situatie is solide en de co-founder speelt een actieve rol in het management. Pinterest verdient een hoge positie in mijn portfolio als ‘groei’ aandeel.

\\ UPDATE JANUARI 2021

In de afgelopen maanden is de koers van Pinterest ontploft. Op moment van deze update staat het aandeel rond $70, met andere woorden een rendement van 240%. Beleggers schijnen eindelijk de echte waarde van Pinterest in te zien.

Mijn originele analyse blijft overeind. Pinterest heeft een enorme commerciële groeipotentie, ook onderstreept door de samenwerking met Shopify die in mid 2020 is aangekondigd. Er valt qua advertising nog veel omzet uit de markt te halen. Pinterest is perfect voorbereid op de aanstaande periode waarbij data & cookies zwaarder gereguleerd worden. Met eigen data kan Pinterest wél een advertising product aanbieden die scherp de doelgroep van de adverteerder bereikt. Ik voorzie een verdere groei van Pinterest in 2021.

Ondanks dat ik Pinterest als een sterke investering zie, ben ik terughoudend bij de huidige koers. Naar mijn inschatting ligt de intrinsieke waarde momenteel rond de $30. Gezien de groeipotentie mag daar best een hogere koers tegenover staan. Een koers tweemaal de prijs van mijn ingeschatte waarde is mij echter iets te hoog.

Mijn buy target ligt rond de $25 / $30.

Vind je dit leuke content? Deel het met anderen.