Heeft AudioEye, een microcap, multibagger potentie?

In de afgelopen week heb ik een blik geworpen op een aantal aandelen die vaak onderbelicht zijn bij het brede beleggerspubliek. Het grote voordeel van deze speurtocht, is dat je aandelen kan vinden die door de onbekendheid nog niet voldoende op waarde worden geschat. Dat biedt kansen op een fors rendement zodra het bedrijf de potentie heeft waargemaakt en wordt opgepakt door de brede markt.

AudioEye is één van die aandelen op mijn lijst. In dit artikel deel ik mijn constateringen en redenen om wel of niet te investeren in dit aandeel. Binnenkort zullen dit soort artikelen enkel beschikbaar zijn premium leden – oftewel Donateurs -, daar kan je hier meer over lezen.

Wat doet AudioEye?

Audioeye (AEYE) is genoteerd aan de Amerikaanse Nasdaq en valt in de categorie van micro caps. Dit zijn bedrijven met een waardering tussen de $50 miljoen en de $300 miljoen. Dit is een “Software as a Service” (SaaS) bedrijf die andere bedrijven helpt om hun websites te optimaliseren voor gebruikers met een handicap.

Zij hebben een technologie ontwikkeld die met behulp van AI websites scant en optimalisaties kan verwerken om de site te laten voldoen aan de Amerikaanse ADA wetgeving (Americans with Disibilities Act). De software van AudioEye zorgt ervoor dat de websites van hun klanten continu gemonitord en verbeterd worden. Er zijn integraties met alle bekende websites bouwers. Voor een maandelijks bedrag krijgen ze toegang tot hun service.

In Amerika is er wetgeving die websites beschouwd als gemeengoed. Iedereen moet toegang krijgen tot dezelfde informatie. Dat betekent dat de geboden informatie ook voor mensen met een handicap goed te ontvangen moet zijn. Denk hierbij aan het ondertitelen van alle video’s, het plaatsen van een alt tekst bij alle afbeeldingen, geen gebruik van enkel kleur in tekst om onderscheid duidelijk te maken en meer. Dit is opgenomen in de WCAG; Web Content Accessibility Guidelines.

Hun business case is helder: bedrijven kunnen aangeklaagd worden vanuit de ADA wetgeving als hun website niet voldoet aan de regelgeving. Maar nog belangrijker: als de website niet toegankelijk is voor miljoenen mensen met een handicap, dan loop je een enorm potentieel aan klanten mis. Stel je voor dat je als bank miljoenen klanten laat lopen omdat zij de informatie van de site niet goed kunnen ontvangen. AudioEye helpt deze bedrijven om voor iedere consument beschikbaar te zijn.

SaaS is voorspelbaar en schaalbaar

AudioEye heeft een SaaS verdienmodel. Het grote voordeel hiervan is de voorspelbaarheid van de omzet en de schaalbaarheid. Hierdoor is het makkelijker om doordachte investeringen te doen, omdat je de inkomsten tot redelijke zekerheid kan voorspellen. Ook biedt SaaS kans op hoge bruto marges, omdat de grootste investeringen vaak in het begintraject zitten; het bouwen van de software. Vandaar dat dit verdienmodel één van mijn persoonlijke favorieten is als investeerder.

De omzet is voorspelbaar, omdat dit soort bedrijven vaak een vaste kern aan klanten hebben. Die blijven – als ze eenmaal gebruik ervan maken – bij tevredenheid voor een lange tijd aangesloten. En hoe meer een SaaS in de niche actief is, des te groter de kans dat er weinig verloop in klanten plaats vindt. Simpelweg door TINA: there is no alternative. Ook is het een tijdrovend proces om te wisselen van software. Het opnieuw inrichten van het proces, het leren van de nieuwe software en intern in gebruik nemen ervan, is een horde die bedrijven graag overslaan.

Tegelijkertijd is het verdienmodel enorm schaalbaar. Als de software eenmaal staat, dan is het opschalen van 10 klanten naar 10.000 klanten vaak slechts een kwestie van capaciteit creëren. Vaak simpelweg een kwestie van het serverpark uitbouwen, eventueel gecombineerd met optimalisaties aan de software. Hierdoor worden de kosten per gebruiker steeds lager, waardoor de bruto marges blijven stijgen en dit weer geherinvesteerd kan worden in bijvoorbeeld marketing en sales.

Hun Q1 earnings report

Met bovenstaande in het achterhoofd: wat is het verdienmodel voor AudioEye? In de afgelopen week hebben zij hun Q1 earnings report gepresenteerd, met veel interessante informatie. Dit zijn de meest belangrijke en opvallende resultaten:

  • De omzet in 2020 was $20 miljoen. In het 1e kwartaal van 2021 hebben ze een omzet behaald van $5.8 miljoen, een stijging van 36% Y/Y. De maandelijkse vaste omzet (MRR) is gestegen naar $1.9 miljoen in maart.
  • Ze hebben een netto verlies gerealiseerd van $2.8 miljoen dollar. Dat was een beter resultaat dan de analisten hadden verwacht, maar desalniettemin wordt er dus nog geen winst behaald. Reden hiervoor is dat zij fors herinvesteren in de doorontwikkeling van hun software en in marketing & sales. Zoals standaard bij groeibedrijven: je maakt geen 50% / 100% omzetstijging als je besluit op winst te sturen, in plaats van groei.
  • Op dit moment hebben zij 68.000 actieve klanten. Dat is een stijging van 500% Y/Y. Hieruit blijkt dat er veel interesse bestaat voor hun technologie. Het gros van deze klanten spenderen een relatief laag maandbedrag, maar de ambitie van AudioEye is om hen te overtuigen van hun technologie zodat zij uiteindelijk naar hogere pakketten overstappen.
  • Zoals al hierboven beschreven: naarmate de schaal toeneemt, stijgen de marges. Dat blijkt ook in dit geval: de marges in Q1 zijn gestegen van 69% naar 76% Y/Y.

Qua verwachting voor het huidige jaar, ziet dat er als volgt uit:

  • De verwachting voor de omzet in 2021 is $30 miljoen tot $32 miljoen. Dit zou een stijging betekenen van 50% in de jaaromzet. De voorgaande drie jaren is de omzet continu praktisch verdubbeld, dus de groei lijkt in het komende jaar iets af te zwakken.
  • Ook verwacht AudioEye om een positieve cashflow te realiseren aan het einde van 2021. Dat zou een mooi resultaat zijn, dus zeker één van de KPI’s als investeerder om goed in de gaten te blijven houden.
  • Ze hebben een cashpositie opgebouwd van $25.8 miljoen. Dit is meer dan voldoende om de komende jaren te blijven investeren in hun verdere groei, zonder risico voor hun financiële gezondheid.

Het gehele Q1 earnings report kan je hier lezen.

Mooie cijfers, maar toch enige zorgen

Uit hun Q1 earnings report blijkt dat AudioEye in een sterke fase zit. Er is een behoorlijke omzetgroei behaald, hun marges stijgen, de cashpositie is aanzienlijk en zij spreken de verwachting uit om een positieve cashflow te hebben eind dit jaar.

Het investeren in microcap aandelen is niet zonder risico. Er is vrijwel geen coverage door analisten, waardoor je grotendeels op je eigen analyses bent aangewezen. Dat betekent ook dat het bedrijf onder de radar blijft van het brede beleggingspubliek, totdat deze situatie wijzigt. Bijvoorbeeld doordat het een baanbrekende technologie ontwikkelt, (inter)nationale media-aandacht krijgt of geassocieerd wordt met een groot bedrijf in een samenwerking of overname.

AudioEye is een aandeel die wél al aandacht heeft gekregen, voornamelijk van bloggers over groeiaandelen. Dit valt ook te zien aan de koers, die op het hoogtepunt $44.37 was, maar inmiddels is teruggezakt naar $16.10, in lijn met vrijwel alle groeiaandelen. Doordat AudioEye wel in het oog is van een groep beleggers, is het risico lager dat dit bedrijven voor een lange tijd volledig onder radar blijft. Dit is een positief signaal.

Bear case

Om te investeren in microcap bedrijven, moet het voor mij een heel duidelijk assymetrisch risico zijn. Met andere woorden, ik moet er alle vertrouwen in hebben dat dit bedrijf een 5X of 10X potentie heeft in de komende vijf jaar. Anders kies ik liever voor een mid- of large cap aandeel met dezelfde groeipotentie. En ondanks de goede cijfers van AudioEye, zie ik een paar nadrukkelijke redenen om terughoudend te zijn:

  • De Total Adressable Market (TAM) is beperkt. De wetgeving zoals de ADA is – zover mij bekend – enkel van toepassing in de Verenigde Staten, maar bijvoorbeeld niet in Europa. Dit betekent dat één van de USP’s om gebruik te maken van AudioEye, het juridische aspect, niet schaalbaar is. Je behoudt dan het argument dat je de website toegankelijker maakt voor een breder publiek, dus die toegevoegde waarde blijft, maar is dat voldoende?
  • Dit is een niche SaaS, waar een Google zelf ook actief mee bezig is. Zij hebben al een gratis technologie beschikbaar gesteld aan website eigenaren, waarmee je continu feedback krijgt over de toegankelijkheid van je website. Zo krijg ik zelf regelmatig updates met feedback zoals lettertype op de mobiele site. Het is geen flinke stap voor Google om deze inzichten ook te bieden.
  • De groei lijkt terug te vallen. De afgelopen jaren hebben ze continu een verdubbeling van hun omzet gerealiseerd. Dit jaar wordt 50% groei verwacht. Het fundament wordt weer steeds sterker, met een goede cashpositie en stijgende marges, maar om als investering 5X / 10X te kunnen gaan, moeten ze komende jaren echt boven de 50% groei blijven. Het is nog onduidelijk of dat haalbaar is.

Bull case

Er zijn uiteraard ook redenen waarom AudioEye wél een sterke investering kan zijn op dit moment:

  • De waardering is vrij laag voor de groei en marges die zij behalen. Bij de huidige koers van $16.10 is er een waardering van $173 miljoen. Bij een verwachte omzet van circa $30 miljoen dit jaar, is dat een Price / Sales van 5.7X. Voor een SaaS bedrijf is dat goedkoper dan gemiddeld. Als context: ik zou bij deze marges en groei een ratio van 8X – 12X marktconform vinden. Dat betekent een potentiële koersstijging van 40% tot 100% voor eind dit jaar.
  • Door de relatief lage waardering en het niche aspect van hun product mét een patent op hun technologie, zie ik AudioEye als een bovengemiddelde overnamekandidaat door een grotere SaaS partij. Dit zou een uitstekende toevoeging zijn voor veel online analytics pakketten. Gecombineerd met de trend dat het aantonen van inclusiviteit steeds belangrijker is voor bedrijven – ook vanuit marketing perspectief – is AudioEye een logische en betaalbare speler om over te nemen.
  • Er is geen haast. AudioEye heeft een cashpositie van $25.8 miljoen, met een verlies in het afgelopen jaar van $2.8 miljoen. Zij kunnen nog vele jaren investeren in hun groei, voordat ze nieuw kapitaal moeten ophalen. Als het hen lukt om de komende vijf jaar met 50% CAGR te blijven groeien, dan zou dit een omzet betekenen van circa $230 miljoen per jaar in 2026. Met een price / sales ratio van 6X (behoorlijk conservatief) zou dit een marktwaarde zijn van $1.38 miljard. Met de huidige hoeveelheid uitgegeven shares á 10,9 miljoen, komt dit neer op een koers van $126. Dit is een 7x vanaf de huidige koers en een gemiddeld rendement van 51% per jaar.

Conclusie

Er valt een sterke bear- en bull case te maken om te investeren in AudioEye. Ik ga mij de komende periode verder verdiepen in de TAM. Als blijkt dat deze markt groot genoeg is om een jaarlijkse groei van 50% te ondersteunen in de komende vijf jaar, dan beschouw ik AudioEye als een interessante microcap die op verschillende manieren – dan wel organische groei, dan wel als overname kandidaat – een prima investering kan zijn.

Vind je dit leuke content? Deel het met anderen.