Is Spotify een sterk aandeel met de opkomst van podcast?

Spotify (SPOT) is één van de voorlopers van het content abonnementsmodel. Dit Zweedse bedrijf heeft een grote bijdrage geleverd aan de manier hoe wij nu betalen voor onder meer muziek en films. In een tijd dat maandelijkse betalingen als ongewenst werden ervaren – “waarom maandelijks betalen als ik het ook in één keer kan kopen?“- kwam Spotify om de hoek kijken. Mede dankzij hen is het gebruikelijk geworden dat je tegenwoordig meerdere abonnementen hebt lopen puur voor entertainment. Maar maakt dat Spotify ook een interessante investering?

Op basis van zes punten geef ik mijn persoonlijke mening over de huidige aantrekkelijkheid van het aandeel. De punten zijn gebaseerd op een snelle analyse van de financiële resultaten en een generieke blik op hun verdienmodel en management.

Snelle analyse van Spotify

In de afgelopen 12 maanden heeft Spotify een omzet gerealiseerd van $9 miljard. In het 1e kwartaal van dit jaar hebben ze een behoorlijke groei behaald, met 27% stijging ten opzichte van Q1 2020 (Y/Y). Hiermee is Spotify hoogstwaarschijnlijk de grootste pure audio speler op de beurs. Met de opkomst van podcasts – waar Spotify sterk in investeert – zou hun omzet in de komende jaren een boost kunnen krijgen.

De marges zijn niet fantastisch. De bruto marge ligt al jaren rond de 25,5%. Dit blijkt onvoldoende om structureel winstgevend te zijn. Sterker nog: het laatste winstgevende kwartaal is Q3 2019, alweer een tijd geleden. Sindsdien verliest Spotify ieder kwartaal geld. Dit komt voornamelijk doordat hun omzetstijging niet leidt tot een hogere bruto winst, maar tegelijkertijd de operationele kosten in de afgelopen jaren wel fors zijn gestegen. Dit is geen positieve trend.

De groei lijkt iets te vertragen. Waar Spotify in 2018 nog een omzetgroei liet zien van 34,4%, wordt dat de afgelopen jaren steeds minder. De groei in 2019 was 22,2% en het afgelopen jaar werd een groei van 18,8% behaald. Dat zijn prima cijfers voor een bedrijf in een volwassen fase, maar voor een bedrijf die nog steeds verliesgevend is en hevig investeert in onder meer de ontwikkeling van podcast – zie ook de exclusieve Joe Rogan deal met een investering van $100 miljoen – zou ik een sterkere groei willen zien. Schijnbaar heeft ook de pandemie – waardoor meer mensen thuis muziek luisteren – weinig impact gehad op hun groei.

Het management team wordt sterk gewaardeerd door (voormalige) werknemers. De CEO, Daniel Ek, wordt door 92% als positief beoordeeld. Ook wordt Spotify als werkgever positief ervaren, aangezien 85% het bedrijf zou aanraden bij een kennis. Dat geeft vertrouwen in de toekomst.

Het onderscheidend vermogen van Spotify is helder: zij zijn de absolute koploper van de digitale audio streamingdiensten. Met Apple Music hebben ze een concurrent, echter blijft dat beperkt tot de fanatieke iPhone gebruikers. Spotify heeft zichzelf in een dominante positie gekregen, waardoor het ook uitstekend voorgesorteerd is op de sterk stijgende aandacht voor podcasts. Met het recent aangekondigde verdienmodel voor podcast creators, en de verwachte ontwikkeling van een programmatic advertentiemodel op podcasts, zou Spotify hiermee hun omzet weer een boost kunnen geven.

Bij een huidige koers van $242 heeft het bedrijf een waardering van $48 miljard. Dat komt neer op 4,8x de jaarlijkse omzet. Spotify is nog niet winstgevend dus er is geen P/E beschikbaar.

Conclusie, ga ik dit aandeel kopen?

Als gebruiker ben ik een enorme fan van Spotify. Hun streamingplatform is betrouwbaar, up-to-date en zit goed in elkaar. Ik heb al jarenlang een abonnement en twijfel er geen moment over om hiermee te stoppen Als investeerder ben ik echter iets terughoudender. Het feit dat Spotify nog steeds niet winstgevend is en de groei achteruit gaat, ondanks dat de macrotrends in hun voordeel zijn, geven mij reden om niet te investeren.

Qua waardering denk ik dat Spotify niet eens onredelijk geprijsd is. Een price / sales van 4,8x is niet onredelijk. De recente daling van $387 in februari naar het huidige $242 kan een goed koopmoment zijn voor diegenen die sterk geloven in de groei van Spotify en de opkomst van podcasts. Er is simpelweg geen andere speler die zo dominant aanwezig is in deze markt.

Als gebruiker zal ik Spotify de komende jaren fanatiek blijven gebruiken, maar als belegger blijft het (tot nu toe) buiten mijn favoriete top 30 aandelen.

Copyright header foto: Spotify Media Kit
Vind je dit leuke content? Deel het met anderen.