Wat is een betere aankoop: Ahold of Unilever?

- Advertentie -

Als je een sterk defensief aandeel zoekt van Nederlandse bodem, dan kom je al snel bij deze twee bedrijven uit: Koninklijke Ahold Delhaize (AD) en Unilever (UNA). Al mag je Unilever inmiddels een volledig Brits bedrijf noemen.

Maar als je moet kiezen, wat is de betere aankoop? In dit artikel wegen we beide aandelen tegen elkaar op, middels drie criteria:

  1. Hoe ziet hun toekomst eruit?
  2. Wat is de financiële situatie van het bedrijf?
  3. Wat is de intrinsieke waarde van het aandeel?

Op basis van deze drie factoren bepaal ik mijn persoonlijke favoriet. Uiteraard raad ik je aan om dit vooral te beschouwen als inspiratie en om zelf je eigen onderzoek te doen.

1. Toekomst

Ahold is met Albert Heijn, Etos en Gall & Gall een landelijk bekend gezicht in het straatbeeld. Door de lockdowns heeft Ahold weinig te klagen gehad. De omzet is fors gegroeid en ook de netto winst is gestegen, ondanks noodzakelijke investeringen (rond de € 600 miljoen volgens de topman) om de winkels coronaproof te maken. De voornaamste groei komt uit de Verenigde Staten, waar Ahold diverse winkelketens heeft opgekocht. Naast deze winkelketens heeft Ahold ook een troef in handen met Bol.com, de e-commerce gigant die het al jaren uitstekend doet.

Het afgelopen jaar was voor Unilever een dubbel verhaal. Zij zagen hun omzet in het afgelopen jaar met 2.4% dalen vanwege de ongunstige valutakoersen. De netto winst is licht gedaald maar bleef het binnen de perken, onder andere door goede verkoop van schoonmaakmiddelen en consumentenproducten zoals ijs. Daarentegen waren de persoonlijke verzorgingsproducten zoals scheermesjes en deodorant minder populair, gedreven door de uitzonderlijke situatie waarin de consument vooral binnen zit. Ook was de sluiting van horeca een tegenvaller voor hun merken Knorr, Unox en Calvé.

Voor beide bedrijven voorzie ik een solide, stabiele toekomst. Het gros van hun omzet is niet verbonden aan de economische omstandigheden: de Albert Heijn en Etos zullen bezocht blijven worden en ook de was- en verzorgingsmiddelen zullen in het winkelmandje gelegd worden.  

Persoonlijk neig ik naar een licht voordeel voor Ahold,  omdat zij een sterke e-commerce propositie hebben met Bol.com. Dat kan een interessant groeidomein voor Ahold worden. In 2020 was de online omzet al ruim 10% van de totale omzet. Ook hun activiteiten in de Verenigde Staten laten positieve resultaten zijn. Unilever mist dergelijke groei katalysators waardoor ik een hogere groei verwacht van Ahold in de komende jaren.

2. Financiële situatie

We hebben te maken met twee prima winstgevende bedrijf. Beiden zijn ook grotendeels geholpen door de situatie van het afgelopen jaar. Unilever heeft in 2020 een operationele winst geboekt van € 8,3 miljard, vergeleken met € 8,7 miljard een jaartje geleden. Ahold deelt hun jaarcijfers op 17 februari aanstaande, waarbij een nette omzetgroei wordt verwacht.

Beide bedrijven hebben te maken met een relatief hoge schuld. Ahold heeft een debt to equity ratio van 1.95; Unilever heeft een ratio van 3.67. Een ratio onder de <1 is gewenst, want dat toont aan dat de assets een hogere waarde hebben dan de schuldpositie van bedrijf.

Toch is dit niet direct een enorm probleem. Beide bedrijven hebben een prima cashflow waarmee de schuld gedekt wordt. Ook is de verschuldigde rente op de leningen prima gedekt door hun EBITDA cijfers. Met andere woorden, het is niet florissant maar vooralsnog is het geen probleem. Ervan uitgaande dat de huidige rentes niet fors stijgen of hun cashflow / EBITDA aanzienlijk daalt. Al zijn de schulden in relatie tot hun assets in de afgelopen jaren wel verder gestegen.

Unilever toont aan dat zij hun geld het meest effectief weten in te zetten. Hun return on invested capital – een goede metric om aan te tonen hoe goed een bedrijf hun winst herinvesteert – ligt op een uitstekende 18%. In relatie tot een prima 6.2% van Ahold. Ook niet verkeerd, maar Unilever heeft hiermee wel een duidelijk voorsprong. Datzelfde verhaal zien we bij de return on assets cijfer: 9.2% voor Unilever tegenover 4.5% van Ahold. Ook dit is een goede metric om aan te tonen dat een bedrijf hun assets efficiënt weten te benutten om omzet te genereren.

Daarnaast hebben beiden een interessante dividend uitkering van circa 4%.

3. Intrinsieke waarde

- Advertentie -

Als we kijken naar de waarderingen van beide bedrijven, dan zien we een duidelijke winnaar. Ahold is aanzienlijk interessanter geprijsd dan Unilever, als je de huidige koers afzet tegen de financiële metrics. Om de belangrijkste cijfers met elkaar te vergelijken:

MetricUnileverAhold
Price to Earnings20,2412,47
Price to Sales2,500,34
Price to Book14,171,73
Price to Free Cashflow16,696,82

De intrinsieke waarde van Unilever schat ik op € 47,50. Dit is een potentiële upside van circa 4%.

De intrinsieke waarde van Ahold schat ik op € 37,50. Dit is een potentiële upside van circa 60%.

Uit deze cijfers is duidelijk dat Ahold het aantrekkelijkste aandeel is, als je puur kijkt naar de huidige financiële cijfers en hoogte van de koers. Hierin is niet de verwachte groei van de aankomende jaren meegenomen.

Winnaar: Ahold Delhaize

Persoonlijk vind ik Ahold Delhaize momenteel de beste investering van de twee. Er wordt een hogere groei verwacht door hun investeringen in de Verenigde Staten en in hun e-commence gigant Bol.com. Unilever zal het prima blijven doen, maar ik zie hen niet dezelfde groei behalen. Al laat Unilever wel zien dat zij efficiënter met kapitaal om kunnen gaan, dus allicht dat zij kunnen verbazen in de komende jaren.

Tegelijkertijd is het aandeel van Ahold zwaar ondergewaardeerd vergeleken met Unilever, die voor een redelijke koers verhandeld wordt. Met een potentiële upside voor Ahold van 60% om rond de intrinsieke waarde uit te komen, ligt er voldoende ruimte voor flinke koersstijgingen in de aankomende jaren. Voor een aandeel die goed bestendig is tegen economische slechtere tijden, is dit een zeer interessante risk / reward investering.

Welke twee aandelen vind jij interessant om tegen elkaar op te zetten? Laat het weten in de reacties en mogelijk dat één van de volgende analyses over jouw inzending gaat!

Disclaimer: op 17 februari heb ik een positie geopend in Ahold, bij het bereiken van een koers van € 22,57. Mijns inziens is dit een uitstekend moment om in te stappen. De resultaten van 2020 waren teleurstellend door het operationele verlies, maar een deel van mijn bovenstaande analyse – onder meer de groeiende impact van Bol.com – is bevestigd.

- Advertentie -

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Lees ook dit

Laatste artikelen

Vertrouwen in Desktop Metal, en hoe investeren in startups?

Jasper (@misterdonnl) had een spannende week voor de boeg. Met drie aandelen (samen goed voor ~85% van het portfolio) die allemaal hun Q2 earnings...

Roblox analyse: populair bij jongeren, maar lastig pad naar winst

Het is tijd voor een analyse van het aandeel Roblox (RBLX). Dit is één van de meest populaire gaming platforms voor de jongere doelgroep....

Coinbase stijgt 75%, Pinterest & Fintech earnings, portfolio update

Jasper (@misterdonnl) kon zijn eerste portfoliobedrijf analyseren deze week, want Pinterest bracht hun Q2 earnings uit. Een 'mixed bag', zoals dat zo mooi heet,...
Advertentie