Beleggen in elektrische voertuigen met deze aandelen

Prostooleh via Freepik.com

Het is inmiddels geen gekke gedachte meer, maar alle millennials gaan het meemaken dat we vrijwel uitsluitend elektrische auto’s op de weg gaan zien rijden. De transitie is in volle gang, met een enorme aanwas aan innovatieve EV start-ups die de sector aan het vernieuwen zijn. Evenals traditionele autofabrikanten die zwaar investeren in hun eigen elektrische auto’s. Met een verwachte jaarlijks samengestelde groei van 22,6% is dit een domein om scherp in de gaten te houden.

In dit artikel deel ik mijn favoriete aandelen in het EV-domein, die naar mijn idee de grootste kans maken om te profiteren van deze macrotrend. Naast autofabrikanten vertel ik ook via welke aandelen je kan investeren in de infrastructuur, of in de batterij technologie. Uiteraard kan ik het niet laten om te delen in welke twee bedrijven ik zeker niet zou investeren. 

Dit artikel is ook te beluisteren als aflevering #38 van de Mister Don Podcast, via Spotify, iTunes en meer kanalen naar keuze.

Tesla, de OG van de EV

Tesla heeft jarenlang aan de top gestaan van de elektrische voertuigen transitie. Dat heeft onder meer geleidt tot een enorme waardering van het bedrijf, al beginnen ze langzaam hun productie op niveau te brengen die uiteindelijk deze waardering marktconform moet maken. Al zijn we daar nog vele jaren vandaan, want het blijft een ontzettend duur aandeel.

Toch zou ik Tesla beschouwen als een grote kanshebber om een bepalende speler te blijven in het EV-domein. Ze hebben de afgelopen jaren een ijzersterk merk opgebouwd en worden gezien als dé grondlegger van elektrische auto’s, een associatie die hen de komende jaren zal blijven helpen. Ook blijven ze hard bezig met onder meer hun ‘solar roof’ en batterij initiatieven, wat hen in de potentie de mogelijkheid biedt om hun inkomsten te diversifiëren. Musk zijn iets wat vreemde inzet op Bitcoin laat ik in deze buiten beschouwing.

Al verwacht ik wel met de toestroom van de vele autofabrieken die hun eigen elektrische auto’s op de markt brengen, dat hun dominantie zal afnemen. Dat hoeft niet direct een groot probleem te zijn. Als zij weten te profiteren van de macrotrend en hun positie redelijk op peil houden, dan is er genoeg ruimte voor Tesla om de komende jaren hun groei vast te houden.

Nio, de keizer van Azië

Een sterke concurrent is ook opgestaan in China. Met Nio is er een bedrijf die een vergelijkbare cultstatus als Tesla aan het creëren is in Azië, bijvoorbeeld met speciale hubs ter ontspanning voor Nio rijders. Ook brengen zij met vervangbare batterijen een interessante innovatie naar de markt, al blijft te bezien hoe dit in de praktijk zal zijn.

Ook Nio timmert hard aan de weg met hun productie en heeft de steun van de Chinese regering, die ervoor zorgen dat Nio de dominante speler is en zal blijven. In een land waar de komende jaren het verminderen van energieverbruik hoog op de agenda staat.

Persoonlijk investeer ik in niet in Chinese bedrijven, omdat ik mij niet comfortabel voel met hun regelgeving daar. Maar dat betekent niet dat Nio een dominante speler in Azië kan worden in de komende jaren. Als jij het geen bezwaar vindt om te investeren in Chinese bedrijven, dan kan Nio een interessante optie zijn.

Traditionele autofabrikanten gaan de strijd aan

Het is makkelijk om te kijken naar de opkomende EV spelers, maar daarmee zouden we een aantal legacy autofabrikanten te kort doen. Ook bij de bekende automerken wordt hard gewerkt om met moderne EV’s te komen.

Er zijn zowel positieve als negatieve argumenten te verzinnen als je wilt investeren in een traditionele autofabrikant. Positieve factoren zijn dan zij al beschikken over een wereldwijd dealers netwerk en een vaste klantengroep. Een negatief aspect kan zijn dat zij een dure transitie zullen moeten maken naar efficiëntere fabrieken, terwijl EV-first merken een maatwerk fabriek laten bouwen. En daarnaast hebben ze vaak peperdure uitgaven aan grote groepen (overbodige?) fabrieksmedewerkers. Niet iedere fabrikant heeft de financiële ruimte om massaal te investeren in die transitie.

Tot nu toe valt wel op dat vrijwel alle fabrikanten een elektrische variant maken, maar wel ontworpen vanuit het traditionele auto model, dus er zit weinig baanbrekends qua design tussen. Aan de andere kant kan dat juist ook hun kracht worden, namelijk herkenbare auto’s echter dan aangedreven door elektriciteit in plaats van benzine of diesel.

Merken die sterk bezig zijn, zijn ondermeer Mercedes-Benz, die met een geweldige luxe EV op de markt komen. Audi is traditioneel sterk, net als Volkswagen, BMW, Volvo en Hyundai. Ik denk dat die allemaal merken zijn die relevant gaan blijven in de komende 10 jaar.

EV start-ups zien hun kans schoon

Eén bedrijf die niet volgens de gebaande paden bezig is in in EV domein, is de start-up Canoo. Ik heb hier al veel over geschreven, dus het is wel duidelijk dat ik hier enthousiast over ben. Ik zie hen vooral in de niche een serieuze positie pakken, dus meer in de markt van de pick-up trucks, de ride-sharing modellen en bezorgbusjes.

Een andere, meer bekende start-up die dit jaar hun eerste auto’s op de weg ziet rijden, is Lucid Motors. Dit is één van zeldzame bedrijven waarbij wordt verwacht dat zij serieus de concurrentie met Tesla aan kunnen. Met een management team bestaande uit veel oud-Tesla werknemers, is het niet verrassend dat zij ook een focus hebben op een luxe sportauto om hun merk mee te bouwen. Ook investeren zij sterk in hun eigen technologie.

Ik beschouw Lucid Motors als een serieuze concurrent voor Tesla. Al zien beleggers die potentie ook, met als gevolg een behoorlijke waardering ($32 miljard) voor een bedrijf die hun eerste auto’s nog op de weg moet krijgen.

Ver wegblijven van Toyota en Lordstown Motors

Zijn er dan ook bedrijven waar ik persoonlijk echt niet in zou investeren? Ja, die zijn er zeker.

Ik zou ver weg blijven van Toyota, die onlangs nog heeft aangegeven dat zij het te vroeg vinden om de switch te maken naar elektrische auto’s. Ik denk dat Toyota heeft een kapitale fout mee maakt, want als dit een verkeerde inschatting blijkt, dan voorzie ik dat dit merk over een paar jaar hun relevantie gaat verliezen.

Ook zou ik terughoudend zijn met bepaalde EV start-ups die het afgelopen jaar op de beurs zijn gekomen. Eén van de voorbeelden van een authentieke shitshow is Lordstown Motors. Van het communiceren van onjuiste presales cijfers, tot een directeur en CFO die onlangs zijn vertrokken omdat ze zware twijfels hebben of ze daadwerkelijk hun truck kunnen produceren met het kapitaal wat ze momenteel tot beschikking hebben. Bij dit soort bedrijven zou ik aanraden, kijk ergens anders, want er zijn genoeg EV bedrijven waarbij de kans op succes vele malen groter is.

Investeren in infrastructuur en batterij technologie

Er zijn meerdere manieren om te investeren in de opkomst van elektrische voertuigen. Naast de gebruikelijke optie om te investeren in de autofabrikanten zelf, is er ook de mogelijkheid om te investeren in de benodigde infrastructuur. Dan kan je denken aan de laadpalen, waar wereldwijd een enorme vraag naar gaat zijn want zonder die ondersteuning kan je niet maximaal profiteren van een elektrische auto. Hier zijn een aantal spelers voor op de beurs, zoals Chargepoint, EVBox, Blink Charging en Volta Charging (zie mijn analyse).

Daarnaast zou je ook kunnen investeren in de technologie. Met in bijzonder de batterij technologie die cruciaal is voor elektrische voertuigen om een goed alternatief te zijn voor benzine- en diesel auto’s. Onderaan de streep wil je een zo lang mogelijke afstand kunnen overbruggen, zonder bang te zijn dat je ergens stil komt te staan of continu aan de oplader te moeten. Dan kan je denken aan aandelen zoals QuantumScape, Solid Power, maar ook Tesla en Lucid Motors claimen enorme vooruitgangen met hun eigen batterij technologie.

Conclusie: een domein met veel kansen

Al met al, een ontzettend interessant domein om in te investeren. De trend is nadrukkelijk zichtbaar en de steun vanuit overheden overal ter wereld spreekt boekdelen: de westerse landen moeten aan de elektrische auto’s.

Persoonlijk kies ik ervoor om te investeren in een tweetal automotive fabrikanten, namelijk Lucid Motors en Canoo, en in één charger bedrijf met Volta Charging, maar ik denk dat er meerdere goede investeringsmogelijkheden zijn. Dit is geen winner-takes-all markt. Er zullen meerdere autofabrikanten zijn die in de toekomst een sterk bedrijf zullen zijn, dus ik zou als belegger zeker overwegen om een positie te hebben in dit snelgroeiende domein.

Vind je dit leuke content? Deel het met anderen.

2 reacties
  • Tof om te lezen! Ik ben een tijdje terug gestart met investeren in NIO. Tesla vond ik te duur en was erg sterk gegroeid, maar ik ben heel blij dat ik in deze, andere variant geïnvesteerd heb. Aangezien ik absoluut ervan overtuigd ben dat elektrische auto’s de toekomst zijn. Daarnaast volg ik VW nou, omdat zij achter de schermen ook bezig zijn met het ontwikkelen van duurzame auto’s naast de duurzame auto’s die ze al hebben.

    • Thanks Dionne! Denk dat Nio zeker een mooie investering is, als je niet bang bent voor de grillen van de Chinese regering (zie nu ook Didi). Ben je daar niet angstig voor? Verder is Nio zeker iets moois aan het bouwen daar.

      Volkswagen zou ook mijn nummer één keuze zijn qua traditionele automerken.